NEO-Onderwijs

Het realiseren en faciliteren van Passend Onderwijs voor kinderen met kenmerken van begaafdheid, zodat zij zich in een uitdagende leeromgeving in eigen tempo en op eigen niveau kunnen ontwikkelen.

De filosofie van de Almeerse Scholen Groep en De Kring

Omdat zij een andere onderwijsbehoefte dan hun leeftijdgenoten kunnen laten zien, is het binnen het reguliere systeem soms niet mogelijk hen op hun onderwijsbehoefte passend onderwijs te geven. Daarom heeft het bestuur van de Almeerse Scholengroep besloten om op vier ASG scholen (in elk stadsdeel een), deze vorm van Passend Onderwijs in Almere te realiseren.

Voor Stadsdeel Almere-Buiten biedt De Kring in dit kader onderwijs aan kinderen met kenmerken van begaafdheid met de onderwijsbehoefte compacten, verrijken en verdiepen aan in de zogenaamde NEO-groepen. Deze groepen blijven onderdeel van De Kring.

Per jaar monitoren wij of de onderwijsbehoefte van de kinderen en de aanpak in de NEO-groepen nog op elkaar aansluiten of dat een reguliere groep meer passend is. Ook daar kunnen we het onderwijs aanpassen aan de onderwijsbehoefte van het kind.

Logo: NEO-onderwijs

Toelatingsroute

Om in NEO in te kunnen stromen moet de school van het kind een aanvraag doen bij de commissie van Toeleiding van Passend Onderwijs. De toelatingsroute om geplaatst te kunnen worden in NEO is hier beschreven.

Aanbod

Het basis onderwijsaanbod wordt in beknopte vorm en/of versneld zoveel mogelijk top-down aangeboden.
Daarnaast zijn er een aantal vakken die niet binnen het regulier aanbod vallen of op een wijze worden gegeven die sterk afwijkt van de standaard lesmethodes en/of kerndoelen: Engels, Spaans, filosofie, leren leren, Science/Junior Campus en Schaken.

Door het rijke aanbod dat de kinderen krijgen is het overslaan van groepen in principe niet aan de orde binnen NEO-groepen. Hierdoor wordt voorkomen dat kinderen op te jonge leeftijd doorstromen naar middelbaar en universitair onderwijs. Kinderen kunnen wel versnellen in leertempo door middel van compacten van de lesstof.

De wijze van lesgeven in een NEO-groep wijkt sterk af van de standaard methodes in het onderwijs. In de reguliere methodes wordt bottom-up gewerkt: kinderen krijgen kleine onderdelen aangeboden om uiteindelijk te komen tot begrip van het geheel. Binnen het NEO-onderwijs wordt voornamelijk andersom (top- down) gewerkt.

Naast kennisinhouden zijn competenties van (hoogbegaafde) kinderen minstens zo belangrijk; o.a. vaardigheden om zelf kennis te kunnen verwerven, om te kunnen functioneren in de maatschappij, om te kunnen nadenken, een mening te vormen over hetgeen in de wereld gebeurt en de executieve vaardigheden. Ook hieraan wordt aandacht aan besteed.